Vi använder cookies på vår webbplats. När du använder vår webb accepterar du att information om ditt besök lagras i din webbläsare.

Energilager dygnet runt

Lagring Upphettad aluminium kombinerat med en stirlingmotor. I den marockanska öknen har det svenska företaget Azelio nyligen invigt sitt verifikationsprojekt som lagrar solenergi och gör den tillgänglig dygnet runt som el och värme.

Varje enhet – aluminiumbehållare – i Azelios energilager kan producera 13 kWh el under 13 timmar, eller längre vid lägre efterfrågan. Systemet är modulärt och skalbart. I framtiden ska systemet även kunna leverera värme på 55–65 grader. Foto: Azelio.

Trots att det är mars gassar solen redan het över den rödaktiga stenöken som omger solparken Noor utanför Quarzazate i Marocko. I detta mecka för solenergiutveckling delar Azelio plats med bolag från jordens alla hörn, och jämfört med de kvadratkilometerstora fälten med solspeglar vid horisonten så ser Azelios tre vita containrar stående bredvid en handfull solceller rätt små ut. Men företaget hoppas att tekniken som finns i dem ska bidra till att revolutionera energilagring, som är nödvändig för att klara världens omställning till sol- och vindkraft. 

Verifikationsprojektet i den marockanska öknen är det sista steget innan de första kommersiella installationerna senare under året. Systemet lagrar energi i återvunnen aluminium som hettas upp till cirka 600 grader. Sedan kan stirlingmotorer, drivna av värme, omvandla energin till el igen. Kapaciteten är 13 timmars produktion från lagret med full effekt. Systemet kan därför lagra energi under dagen, exempelvis från solceller, och sedan göra den tillgänglig under natten. Azelio vill med detta fylla en särskild nisch på marknaden. 

– Det finns inte bara en sorts energilagring, utan det är ett mycket bredare område än vad många tror. Olika användningsområden och tidshorisonter kräver olika tekniska lösningar, säger Azelios vd Jonas Eklind. 

Bolagets system ska möjliggöra elförsörjning under natten som sedan kan kompletteras med andra lagringstekniker för att få en helhetslösning, menar Jonas Eklind: 

– Som batterier för att jämna ut effekttoppar över sekunder eller millisekunder, och backup-generatorer för att kunna trygga behoven över dagar eller veckor. 

Mycket av tillverkningen ska ske i Uddevalla, där en av Volvo Cars tidigare fabriker har byggts om för att montera stirlingmotorer. Azelio har redan tecknat ett flertal avsiktsförklaringar med aktörer runtom i världen. Många driver fabriker och farmer i Afrika, och är i dagsläget beroende av egna dieselgeneratorer. Här kan Azelios lösning bli ett både billigare och mer miljövänligt alternativ. Men även i Sverige lär det behövas nya lagringslösningar:

– Mer sol- och vindkraft, fler elbilar och fler egenproducenter av el ändrar spelplanen även för svenska kraftbolag. Exempelvis via påfrestningar på elnäten och instabilitet i prismodeller, säger Jonas Eklind. 

Linus Olin