Fjärrvärme har i många fall tydliga fördelar ur miljö- och systemperspektiv, till exempel kan elproduktion från kraftvärmeverk ersätta miljömässigt sämre produktion i elsystemet. Fjärrvärmen har också potential att bidra till negativa utsläpp genom avskiljning och lagring av biogen koldioxid (bio-CCS).
En del kunder efterfrågar fjärrvärme med specifik miljöprestanda och flera fjärrvärmeföretag erbjuder olika typer av miljöprodukter. Konsultföretaget Profu har i en undersökning kommit fram till att miljöprodukterna ofta är utformade på ett likartat sätt, men har fått olika ”namn”. Det är förvirrande, särskilt för större fjärrvärmekunder som har flera olika fjärrvärmeleverantörer.
38 olika miljöprodukter
Profus uppdrag har varit att bidra till en utveckling av miljöprodukter för fjärrvärme med kundvärde, verklig miljönytta och additionalitet. Med miljöprodukter avses fjärrvärme som säljs med någon form av miljörelaterat ”attribut”, som till exempel klimatkompenserad fjärrvärme, Bra miljöval fjärrvärme, fjärrvärme med specifikt usprung etc.
– Det var Svenska kyrkan som gjorde oss uppmärksamma på att det fanns så många miljöprodukter med koppling till fjärrvärme. Svenska kyrkan har många fastigheter på olika platser i Sverige och tyckte att det var svårt att veta vad de olika miljöprodukterna som olika fjärrvärmeföretag erbjuder egentligen innebär, berättar Jenny Westerberg som varit projektledare på Profu.
Profu har inventerat 100 fjärrvärmeföretag som erbjuder minst en miljöprodukt. Många produkter erbjuds endast på förfrågan. Några av fjärrvärmeföretagen har 100 procent förnybar produktion och erbjuder då det som en typ av miljöprodukt.
– Vi har hittat totalt 38 så kallade miljöprodukter, men det finns säkert flera, berättar Jenny Westerberg. Vårt mål var inte att hitta alla miljöprodukter på marknaden, utan att få en bild av vad företagen erbjuder.
Liten miljönytta
Det är främst två typer av miljöprodukter som fjärrvärmeföretagen erbjuder:
– Ursprungsmärkt/allokerad fjärrvärme . Den påverkar inte fjärrvärmeproduktionen, och den ger ingen eller väldigt liten miljönytta. I princip ger den samma miljöbelastning som övrig fjärrvärme. Det beror på att man allokerar bort miljöbelastning från dem som valt miljöprodukten till övriga fjärrvärmekunder.
– Klimatkompenserad fjärrvärme. Den påverkar inte fjärrvärmeproduktionen, men innebär lägre klimatbelastning jämfört med övrig fjärrvärme.
– Klimatkompenserade produkter är mer synliga i marknadsföringen trots att det finns betydligt fler allokerade produkter. Vi har också sett att flera av fjärrvärmeföretagen inte är nöjda med sina miljöprodukter, men de erbjuds ändå på grund av att kunderna efterfrågar dem. Det gäller främst de allokerade produkterna, säger Jenny Westerberg.
Kunderna efterfrågar märkningar
I kartläggningen har det också kommit fram att det oftast inte är fjärrvärmeföretagen själva som tar initiativ till att erbjuda miljöprodukterna, utan det är oftast kunder som efterfrågar dem. Fjärrvärmekunderna har flera motiv till att efterfråga miljöprodukter.
– Vi trodde att många fastighetsägare ville ha en miljömärkt fjärrvärme för att kunna miljöcertifiera byggnader, men det visade sig att kundernas huvudmotiv är att uppfylla interna klimatmål och att bidra till att minska fjärrvärmens miljöpåverkan. Andra viktiga mål som gör att kunderna vill ha fjärrvärmens miljöprodukter är i kommunikation med kunder eller boende.
Profu frågade även kunderna vilka miljöaspekter som miljöprodukter för fjärrvärme bör svara upp mot. Där kommer minskad global klimatpåverkan absolut högst. Andra viktiga aspekter som lyfts fram är att miljöprodukterna bör bidra till effektivare energianvändning, hållbar avfallshantering, hållbart skogsbruk och negativa utsläpp.
Flera av fjärrvärmeföretagen är inte nöjda med sina miljöprodukter, men de erbjuds ändå på grund av att kunderna efterfrågar dem.
Få är nöjda
75 procent av de fjärrvärmekunder som deltagit i Profus undersökning ser ett behov av miljöprodukter för fjärrvärme och drygt 40 procent köper en miljöprodukt idag. Däremot är väldigt få nöjda med sin miljöprodukt, eftersom de saknar verklig miljönytta av miljöprodukterna.
Profu ger också förslag på hur miljöprodukter skulle kunna utformas för att nå största möjliga klimatnytta och kundvärde. I det arbetet har representanter från fjärrvärmebranschen och större kunder och kundorganisationer deltagit. Fyra exempel på miljöprodukter har tagits fram: fjärrvärme för bättre bränslen, fjärrvärme för miljöförbättrad drift, fjärrvärme för framtiden samt klimatkompenserad fjärrvärme i systemperspektiv (se ruta nedan).
– Exemplen är inte färdiga koncept. I samverkan med fjärrvärmebranschen och fjärrvärmekunderna hoppas vi kunna utveckla dem vidare. Vi ser att det finns en stor efterfrågan på den här typen av miljöprodukter.
Profus förslag på miljöprodukter
En extraintäkt från försäljning av miljöprodukter för fjärrvärme kan användas på olika sätt för att skapa en additionell miljönytta. Här är fyra exempel på miljöprodukter för fjärrvärme.
Fjärrvärme för bättre bränslen
Den extra intäkten används för att minska miljöpåverkan från de bränslen som används i fjärrvärmeproduktionen.
Exempel på åtgärder:
– Biobränsle: Ökad askåterföring
– Avfall: Utsortering av plast
– Fossil olja: Byte till bioolja
Fjärrvärme för miljöförbättrad drift
Den extra intäkten används för att genomföra åtgärder som minskar miljöpåverkan från driften av fjärrvärmesystemet.
Exempel på åtgärder:
– Effektivisering av förbränning
– Minskade förluster i fjärrvärmenätet
– Bränslebyte i driften
Fjärrvärme för framtiden
Den extra intäkten används för att genomföra investeringar som ska ge en additionell miljönytta.
Exempel på åtgärder:
– Investering i CCS
– Investering i ackumulator/energilager
Klimatkompenserad fjärrvärme i ett systemperspektiv
Den extra intäkten används för att finansiera externa åtgärder som minskar klimatpåverkan i samhället.
Exempel på åtgärder
– Åtgärder för ökad kolinbindning i mark
– Drift av anläggning för direktinfångning av koldioxid från atmosfären
Läs mer om projektet: Miljöprodukter för fjärrvärme i ett systemperspektiv
Marie Kofod-Hansen