I närvaro av landshövding Maria Arnholm klipptes bandet på tisdagen för vätgasproducenten Strandmöllens och PS Energis anläggning i Ljungby, som är unik i sitt slag i Sverige. Projektet har blivit verklighet genom att båda företagen fått statligt stöd genom Klimatklivet.
Vätgasen produceras lokalt genom elektrolys, baserad på el från Strandmöllens egen solcellsanläggning samt genom avtal med en solcellspark som byggs i närheten under hösten. Vätgasen går direkt vidare till PS Energis intilliggande tankstation, vilket skapar en obruten kedja från produktion till tankning.
”Vi tror på vätgas”
PS Energi beskriver sig som ett traditionellt drivmedelsbolag där största delen av affären utgörs av diesel och HVO till tunga sektorer, där åkerier är deras största kunder. Men nu ser man att förändringen är på väg och vill vara med och bidra till den.
– Vi tror på vätgas. Vi ser att många av de transporter vi försörjer med diesel passar bra även för vätgas, säger Bertil Rydqvist, projektledare för vätgas på PS Energi.
Ju större bil och längre avstånd, desto bättre passar vätgasen. Därför är PS Energi främst inriktat på tunga transporter. Dock har Ljungby kommun investerat i en personfordonsflotta, och målet är också att det kommer vätgasdrivna stadsbussar.
Så alla är välkomna att tanka, säger Bertil Rydqvist.
– Både bussar, större och mindre lastbilar och personbilar går alldeles utmärkt att tanka. Sen får vi se hur det blir med entreprenadmaskiner och vad de kommer att ha för system. Det har börjat lite grann i den ändan också, säger Bertil Rydqvist.
När det här året är slut kommer vi nog ha minst 15 stationer igång. Och då kommer vi börja köra de där lite längre distanserna på Europavägarna i Sverige.
Han menar att 2025 är genombrottsåret för vätgas, i alla fall på stationssidan.
– När det här året är slut kommer vi nog ha minst 15 stationer igång. Och då kommer vi börja köra de där lite längre distanserna på Europavägarna i Sverige. Upp till Stockholm och kanske längre också. Det är väl drygt 50 stationer som har fått beviljade bidrag för att bygga.
Från elproduktion till vätgas
Strandmöllen är ett danskt industrigasföretag som har funnits i Ljungby sedan 2009.
– Det vi vill göra med det här projektet är att ta hela kedjan från elproduktion, produktion av vätgas till tankningsmöjlighet, säger Finn Kofoed-Dam, vd på Strandmöllen.
I början var det tänkt att elproduktionen skulle ske via vindkraftverk, finansierade av Ljungby Energi, men det kom aldrig till stånd, och istället satsade Strandmöllen på egen solenergi som förnybar energikälla.
Som en del av satsningen har Strandmöllen även byggt en avancerad fyllningsanläggning för flaskor, batterier och trailers, vilket gör det möjligt att förse kunder med vätgas oavsett behovets storlek och lokalisering.
Ingen samlande kraft bakom vätgas
Det har ju varit lite tungrott med vätgas, i alla fall i Sverige. Vad beror det på?
– Det har väl inte funnits någon samlande kraft och någon enighet. Politiken har inte pratat så mycket vätgas heller, utan det har ju varit el, el, el för hela slanten där, säger Bertil Rydqvist.
– Jag har ingenting mot el på något sätt. Men de flesta som är någorlunda initierade säger ju att vi inte kan försörja en sån flotta på bilar som vi har idag. Inte tung trafik och inte personbilar heller. Det finns inte tillräckligt med ström.
Finn Kofoed-Dam fyller i:
– Det är dyrt att sätta upp produktionsanläggningar, och det sker ingen storskalig utveckling. Sen har vi elpriserna som är svåra att förutse. Lokalt har vi också drabbats av överföringskostnader för el mellan vindkraftverken och vår produktionsanläggning. En högre elkostnad hjälper inte den här typen av projekt, säger Finn Kofoed-Dam.
– Så det är relativt dyrt att producera, samtidigt kan man producera vätgasen när det är ett överskott av el och ligga lite lågt när priserna är höga.
Just nu så händer det inte så mycket i Danmark, det är i Sverige det sker.
Stationen kräver lite el
Är vätgas en större marknad i Danmark än Sverige?
– Man har kanske legat lite längre fram i Danmark, men hade fokus på personfordon. Det fanns faktiskt ett rikstäckande nät av tankstationer 2016 för personfordon. Men de har lagts ner allihop. Just nu så händer det inte så mycket i Danmark, det är i Sverige det sker, säger Finn Kofoed-Dam.
Båda menar att fördelen med en vätgasstation är att den inte kräver mycket el när den väl är igång och levererar.
– En station som den här i Ljungby behöver inte så mycket mer el än en snabbladdare för personbil för att driva kompressor, kylaggregat och pumpar, säger Bertil Rydqvist.
PS Energi har även vätgasstation i Oskarshamn har och har planer på fler stationer.
– Vi har fått bidrag för att bygga i Halmstad också och har skickat in bygglov för ett par månader sedan. Sen ska våra systerföretag i koncernen bygga i Mjölby och Eskilstuna.
Jan Hallman