Utanför Kinnekulle Energis lokaler i Götene i Västra Götaland finns en långsmal, ljus träbänk med fyra laddpunkter, om 360 kW vardera. Det är kommunens första snabbladdstation.
Men det är ingen vanlig laddstation, utan en LexHub. Under trähuven finns ett batterilager på 412 kWh som kan hjälpa till att stötta både det lokala och nationella elnätet vid behov, till exempel på stödtjänstmarknaderna eller med effektutjämning.
LexEnergys första laddstation står i Hovås utanför Göteborg och invigdes 2023. Och det var när Kinnekulle Energi läste om denna installation som intresset väcktes.
"Vi måste tänka på effektuttaget"
– Vi behövde ju ha en snabbladdare i kommunen men samtidigt måste vi tänka på effektuttaget. Och då var LexHub ett bra alternativ, säger Albin Främgård, vd på Kinnekulle Energi.
Då, 2023, var investeringen för stor för Kinnekulle Energi, men under 2024 sökte bolaget tillsammans med LexEnergy stöd från Klimatklivet som gav grönt ljus. Detta stöd har stått för 60 procent av kostnaden.
En fördel med LexHub är att Kinnekulle Energi inte behöver ha en lika stor anslutning till elnätet som för andra snabbladdare.
– All laddning går via batteriet, och vi har möjlighet att styra batteriet. Om vi behöver spara effekt kan vi slå ifrån det, säger Albin Främgård.
– Kombinationen dynamisk nätanslutning och energilagring gör LexHub till en gamechanger, som är en självklar del av framtidens energiinfrastruktur. På sikt så vill vi ha med den i vår lokala flexmarknad också.
Under måndagen (den 6 okt) invigdes laddstationen efter några veckors tester. Stationen är nu öppen för alla elfordonskunder.
– Jag tror att det kommer att finnas en efterfrågan. Läget är ju väldigt bra med E20 och riksväg 44 som går förbi här, konstaterar Albin Främgård.
Vidareutvecklad produkt
På LexEnergy har man det senaste året vidareutvecklat sin produkt och i år har man alltså rullat ut version två.
– Stationen i Götene är en mer industrialiserad produkt med högre kapacitet än i Hovås, både när det gäller laddning och batteristyrning. Här kan vi bygga på med olika funktioner och tjänster beroende på elsystemets behov, säger Matilda Thorsell, vd och medgrundare till LexEnergy.
Det är LexEnergy som sköter handeln med nättjänster – liksom driften och optimeringen – genom sin mjukvaruplattform, men företagen delar på intäkterna därifrån.
– Samarbeten som detta är det som driver branschen framåt. Tillsammans visar vi hur elbilsladdning kan integreras i energisystemet och bidra till ökad balans i elnätet , säger Matilda Thorsell.
Johan Wickström