I det nya forskningsprojektet om V2G – där elbilarnas batterier kan användas som flexibilitetsresurser i elsystemet – ingår en bilanläggning i Åkersberg norr om Stockholm och en i Linköping. I dessa bilanläggningar finns 40–50 Kia-bilar som är anslutna till laddningspunkter.
En forskargrupp vid Lunds tekniska högskola, som leds av professor Mats Alaküla, ska genomföra teoretiska och experimentella analyser av hur laddningarna till och från dessa bilar kan påverka elnätet.
– Det är väldigt intressant för oss att se hur våra bilar kan bidra med nytta till elnätet när bilarna står stilla. Det kan vara hos återförsäljare, men även exempelvis i hamnar eller parkeringshus, säger Peter Himmer, vd på Kia Sweden.
– Kan vi få det att fungera med laddare på bilanläggningar så kan man få det att fungera överallt där det finns laddare för många bilar, säger han vidare.
Kostnadseffektiva systemlösningar
Forskarna ska också ta fram en systemlösning med V2G-teknik baserat på dessa bilhallars förutsättningar och bedöma hur stor kapacitet som bilhallarna kan erbjuda i stödtjänster. Syftet är att se om detta är möjligt rent tekniskt, men också om det går att genomföra på ett kostnadseffektivt sätt.
I forskningsprojektet ingår också det nystartade bolaget PowerLynk.
– Om vi ser att detta fungerar tekniskt vill vi på PowerLynk skala upp affärsmodellen och göra en kommersiell lösning som kan komma ut brett, säger Lennart Skogh, som är bolagets grundare.
– Detta öppnar dörren för en storskalig användning av V2G och skapar affärsmöjligheter för återförsäljare, som kan bli en aktiv del i energiomställningen. För bilägarna blir bilen ett virtuellt batteri och målet är att V2G ska fungera oavsett var i landet bilen finns, säger han vidare.
Vi har V2G-funktionalitet inbyggda i alla våra elbilsmodeller beroende på vald utrustningsnivå, så här finns stora möjligheter att balansera elnätet.
Vi har V2G-funktionalitet inbyggda i alla våra elbilsmodeller beroende på vald utrustningsnivå, så här finns stora möjligheter att balansera elnätet.
V2G-funktionalitet i alla bilar
På Kia Sweden ser man att det finns en stor potential med V2G.
– Hittills i år är nästan hälften av vår försäljning elbilar och nästa år räknar vi med att sex av tio bilar som vi säljer kommer att vara elbilar. Vi har V2G-funktionalitet inbyggda i alla våra elbilsmodeller beroende på vald utrustningsnivå, så här finns stora möjligheter att balansera elnätet vid effekttoppar och för återförsäljare att balansera sina elkostnader, säger Peter Himmer.
– Här vill vi ju också se att det blir en kostnadsfördel för de som köper en Kia, som de inte kan få med en bensindriven bil. V2G kan därmed bli en bra affär för bilägarna, men ger också en stor samhällsnytta med färre effekttoppar, säger Peter Himmer vidare.
Men det finns också utmaningar för att komma dit och ett av de större hindren är att det ännu saknas en EU-standard för AC-laddningsprotokollet mellan bil och laddare samt mellan laddare och elnät/aggregator.
Projektet EV2X
I projektet EV2X ingår KIA Sweden AB, PowerLynk, Sustainable Innovation, Lunds tekniska högskola, FFI (Fordonsstrategisk Forskning och Innovation) och Comsys. Projektet startade i september i år och ska pågå till 31 december 2026.
Låga krav från Boverket
– En annan stor utmaning för elbilsägarna är vi inte har med oss politiken. Boverket har idag för låga krav på laddare vid flerbostadshus, som gör att för få kan ladda hemma. Här behöver Boverkets riktlinjer styra mot en betydligt mycket större installation av laddningspunkter, säger Peter Himmer.
– Sverige har dessutom inte en right to charge-lagstiftning som gör det ganska svårt i allmänningar, bostadsrätter och hyresrätter att faktiskt komma igenom styrelserna och få till en investering för laddning av elbilar.
Här lyfter han fram att man i bland annat Schweiz har bindande krav för tillgång till laddningspunkter för boende i hyreslägenheter.
– Sådant regelverk underlättar för att fler ska välja elbil och skulle också göra att det finns många bilar till en laddanslutningspunkt, säger Peter Himmer.
Kias potential: 160 000 kWh
Peter Himmer, vd på Kia Sweden, säger följande om potentialen för V2G för Kias del i Sverige:
– Om vi räknar med att varje Kia-återförsäljare i snitt har 45 laddpunkter och att 60 procent av de uppkopplade bilarna är elbilar (resterande är plug-in hybrider) och minst har ett 80+ kWh batteri, så är potentialen cirka 2 000 elbilar som står uppkopplade vid en laddpunkt (dock inte 24/7).
– Så den totala effekten ut i elnätet kan bli cirka 80 kWh gånger 2 000 elbilar, det vill säga 160 000 kWh,
Ann-Sofie Borglund