Det händer mycket i energivärlden varje dag. Här är ett gäng notiser om händelser och nyheter under den senaste veckan som kan vara värda att lyfta fram – och som vi kanske får anledning att återkomma till i längre format senare.
1. Ny rapport: Otillräckliga regleringar bromsar gröna fartygsbränslen
Vi har skrivit tidigare om Sveriges goda förutsättningar att producera elektrobränslen till fartygssektorn. I veckan kom en ny matig rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet som kommer fram till samma slutsats.
Här har man kartlagt vätgasrelaterade bränsleprojekt runt Östersjön och det visar sig att det planeras närmare 300 projekt. Långt ifrån alla projekt kommer att förverkligas, men Sverige bedöms ha särskilt goda förutsättningar att utveckla elektrobränslen tack vare starka industrikluster, fossilfri elproduktion och tillgång till biogen koldioxid.
Men höga kostnader, osäkra tidsplaner och svaga politiska signaler gör att omställningen riskerar att gå betydligt långsammare än klimatmålen kräver, enligt rapporten.
Rapporten visar att både energibolag och hamnar ser de nya bränslena som nödvändiga på lång sikt. Men produktionen av elektrobränslen är fortfarande kostsam, och aktörer tvekar att investera när de inte vet hur stor efterfrågan blir eller vilken bränsletyp som kommer dominera.
EU-regelverk som FuelEU Maritime, EU ETS och AFIR spelar en viktig roll för att driva på omställningen, men bedöms inte räcka för att få i gång tillräcklig inhemsk europeisk produktion de närmaste åren.
– Regleringarna är avgörande, men är i dag otillräckliga. För att kunna bygga de första stora produktionsanläggningarna behövs finansiellt stöd och riskdelning, tydligare styrmedel och snabbare tillståndsprocesser, säger Karl Jivén, rapportförfattaren och sjöfartsexpert vid IVL.
Ladda ner rapporten: H2-derivatives market demand analysis for Baltic Sea Ports.

2. Digital tjänst ska ge bättre överblick i anslutningskön
Det är inte alltid så enkelt för elkunder att veta hur ens ärende ser ut och utvecklas när man ställt sig i en anslutningskö. Allt ska gå på ”skälig tid” enligt regelverket, men vad betyder det konkret?
På Kraftringen Nät har man nu tagit tag i frågan och lanserat en ny digital tjänst där slutkunder kan följa sin föranmälan till elnätet. Den nya tjänsten ger kunderna möjlighet att i realtid se status på sin föranmälan, få uppdateringar och snabb tillgång till viktig information.
Tjänsten förväntas bidra till minskade köer in till kundservice, eftersom många frågor nu kan besvaras direkt genom hemsidan.
– Vi har lyssnat på våra kunders önskemål och tagit fram en lösning som sparar tid och ger bättre överblick. Vi strävar efter att fortsätta utveckla våra digitala tjänster för att kunna möta både framtidens och kundernas behov, säger Åsa Rosberg, projektledare på Kraftringen.
På tal om anslutningar – under veckan presenterade Energimarknadsinspektionen sina uppjusterade kostnader för skäliga anslutningsavgifter. Här framgår bland annat att en elanslutning med ett avstånd på mellan 600 och 1200 meter till närmaste anslutningspunkt ska kosta 190 600 kronor + 953 kr/meter. Läs mer här.

3. Fördubblad effekt på Göteborgs flexmarknad
I vinter går Effekthandel Väst – flexhandeln med el i Göteborg – in på sitt femte år. Och intresset för att delta är rekordstort. I år deltar 1 500 enskilda resurser, jämfört med 500 förra året. Den tillgängliga effekten har fördubblats från 35 MW till 70 MW, vilket motsvarar förbrukningen i en medelstor svensk stad.
– Tack vare detta kan vi ansluta fler nya kunder till nätet utan att behöva invänta elnätsförstärkningar på nationell och regional nivå, säger Therese Caesar, ansvarig för flexibilitet på Göteborg Energi Nät.
Ett av företagen som ingår är infrastrukturföretaget Ingrid som deltar genom ett 24 MW-batterilager i Göteborg, som bolaget äger tillsammans med Locus Energy.
– Lokala flexibilitetsmarknader som Effekthandel Väst är en viktig del i vårt arbete för att skapa ett intelligent och framtidssäkrat elsystem. Det här är ett tydligt exempel på den typ av innovation och samverkan som krävs för att transformera energisystemet, säger Nicklas Bäcker, medgrundare och strategichef på Ingrid.

4. Elhandelsföretagens brytavgifter bröt mot ellagen
Så här på slutet av året brukar Energimarknadsinspektionen (Ei) redovisa extra många granskningar. Under veckan meddelade Ei bland annat att man granskat sju elhandelsföretag efter att flera kunder lämnat klagomål om brytavgifter, det vill säga den avgift en elkund får betala om hen bryter ett tidsbestämt elavtal i förtid.
Elhandelsföretag har rätt att ta ut en brytavgift om en kund i förtid säger upp ett fast elavtal. Men brytavgiften får inte vara utformad hur som helst utan måste följa reglerna i ellagen. Avgiften får inte vara högre än den förlust som den förtida uppsägningen orsakar elhandelsföretaget, till exempel genom de prissäkringar som företaget har gjort, och man får inte heller ta ut en administrativ avgift för besväret.
I granskningen framkom att några elhandelsföretag hade brytavgifter på tusentals kronor oavsett hur lång tid som återstod av avtalet när det sades upp. Samtliga av de sju företag som Ei granskade hade brytavgifter som helt eller delvis stred mot ellagen. Utifrån detta har Ei beslutat om förelägganden mot flera av elhandelsföretagen.
Ei kommer fortsätter granska branschens brytavgifter under 2026.
5. Eon-veteranen Anette Blücher blir ny vd för Falkenberg Energi

Efter ett drygt halvår utan ordinarie vd får nu Falkenberg Energi en ny vd. I veckan blev det klart att Anette Blücher tar över som vd, med start den 7 januari.
Hon har över 20 års erfarenhet från ledande roller i energibranschen, både i Sverige och internationellt, bland annat flera chefsroller inom Eon-koncernen i Sverige och Tyskland.
– Det känns både meningsfullt och inspirerande att få leda ett samhällsnyttigt bolag som Falkenberg Energi, säger Anette Blücher i en presskommentar.
– Bolaget har en viktig roll i omställningen till ett hållbart energisystem, och jag ser fram emot att tillsammans med medarbetarna utveckla smarta, hållbara lösningar som skapar värde för både invånare och näringsliv i Falkenberg.
Johan Wickström