I mitten av augusti gick Ørsted ut med beskedet att de med omedelbar verkan lägger ner sin planerade anläggning för e-metanol i Örnsköldsvik. De uppgav att det berodde på att marknaden för gröna bränslen till sjöfarten utvecklats saktare än de förväntat och att de inte hade säkrat långsiktiga köpeavtal för sin e-metanol.
Uniper däremot väljer att gå vidare med sina svenska satsningar inom e-metanol och ser att det finns goda affärsmöjligheter inom gröna bränslen. Till en början handlar det om satsningar i Östersund och Luleå för tillverkning av bränsle till sjöfarten och en anläggning i Sollefteå som ska göra bränsle till flyget.
Målet är att samtliga dessa anläggningar ska tas i drift i slutet av 2028 eller början 2029. Några investeringsbeslut är dock ännu inte tagna.
– Att satsa på tillverkning av gröna bränslen ligger helt i linje med Unipers strategi. Bolagets hemvist är gasmarknaden i Europa och fossilfri elproduktion i Norden. Vi har exempelvis hållit på med vätgas i tolv år, så för oss är det en naturlig utveckling att gå vidare med tillverkning av elektrobränslen, säger Patrik Hermansson, affärsutvecklingschef på Uniper.
Ny strategi inom gröna gaser
Det var i augusti 2023 som Uniper antog sin nya strategi, vilket var en följd av att företaget ett drygt halvår tidigare hade fått en ny ägare i form av tyska staten.
– Strategin pekar ut att vi ska satsa på att bygga upp en betydande affär inom gröna gaser, det vill säga elektrobränslen. För att lyckas med detta är tillgången på fossilfri el en avgörande del och det har vi mycket av i Sverige, vilket gör att det finns väldigt goda förutsättningar för oss att satsa just här, säger Patrik Hermansson.
– Vi ser det inte som en risk att satsa på e-metanol, även om det finns en osäkerhet kring marknaden. Det finns mycket som talar för de gröna bränslena, inte minst för sjöfarten där det nu finns en allt hårdare reglering vad gäller utsläppskraven. De ingår numera i EU:s utsläppshandel för koldioxid, vilket innebär att fartyg måste ha mer gröna bränslen i sina tankar.
Utvecklingen för sjöfarten är inte bara regeldriven, utan det handlar även om att företag ser att gröna transporter som en konkurrensfördel för dem.
Han lyfter också fram att Sverige är en stark exportnation och att omkring 50 procent av alla produkter som exporteras transporteras till sjöss.
– När många svenska industrier satsar på en grön omställning och har gröna alternativ på en snabbt växande global marknad, inbegriper det även en hållbar transport ut till kunderna. Industrins utveckling i Sverige kommer att driva fram en kraftigt ökad efterfrågan på gröna transporter. Så utvecklingen för sjöfarten är inte bara regeldriven, utan det handlar även om att företag ser att gröna transporter som en konkurrensfördel för dem, säger Patrik Hermansson.
– Flygbranschens nya färdplan visar på samma sätt att branschen går före reglering med mål om fossilfritt inrikesflyg 2030 och utrikesflyg 2045, fortsätter han.
Samarbete med Liquid Wind
I slutet av augusti i år stod det klart att Uniper har valt Liquid Wind som utvecklare för e-metanolanläggningen i Östersund. Uniper och Liquid Wind hade tidigare under sommaren meddelat att de ingått ett strategiskt partnerskap för att därigenom påskynda utvecklingen av elektrobränsleanläggningar för produktion av fossilfri e-metanol.
För anläggningen i Östersund, kallad NorthStarH2, innebär det nya avtalet att Liquid Wind ska utveckla projektet genom att tillämpa sin projektmetodik och en standardiserad design. De ska dessutom använda en digital plattform som ska underlätta för en effektiv replikering av e-metanolanläggningar. Uniper ska stå för det kommersiella och försäljningen av bränslet. De ska också äga och driva fabriken, vilken kommer att ingå i bolagets produktionsflotta på samma sätt som deras vattenkraftverk och kärnkraftverk.
– Uniper vill att NorthStarH2 ska bli modell för andra e-metanolanläggningar i Sverige och resten av världen. Det handlar om att reproducera lösningar för att få ner utvecklingskostnader och ha ett serietänk kring utvecklingen av nya anläggningar, säger Patrik Hermansson.
Utmaning med korta kontrakt
NorthStarH2 ska ligga i anslutning till Jämtkrafts nya biokraftvärmeverk och e-metanolen kommer att tillverkas genom biogen koldioxid från kraftvärmeverket tillsammans med vätgas.
– Vi tror mycket på bränsle i flytande form, så kallad power to liquid (PtL). Där finns etablerade försörjningskedjor och bränslet är lätt att transportera. Flytande bränsle hanteras dessutom redan i dag av fartyg och flygplan, säger Patrik Hermansson.
Den största utmaningen, enligt Uniper, är att det inom sjöfarten är vanligt med korta kontrakt för bränslen, ibland bara ett år.
– För att vi ska kunna ta investeringsbeslut på våra anläggningar krävs det att vi har tecknat ett längre off take-avtal, det vill säga kontrakt där kunden åtar sig att köpa vårt bränsle när det är tillverkat, säger Patrik Hermansson.
– Vi har ett par år på oss att säkra dessa kontrakt, för investeringsbeslutet är planerat att tas 2026. Vi anser att marknaden utvecklar sig som vi förväntar oss att den ska och vi kommer att ha avtal klara till dess.
Ann-Sofie Borglund