Vi använder cookies på vår webbplats. När du använder vår webb accepterar du att information om ditt besök lagras i din webbläsare.

"Vi vill skapa stolthet i energibranschen"

I vår tar Tidningen Energi steget ut på webben på allvar. Tanken är att tidningen nu ska nå ut bredare så att fler ska lockas till denna spännande bransch, där så mycket är på gång, säger Anja Alemdar, ansvarig utgivare för Energi.

Dela artikel

Efter två år som papperstidning kommer Tidningen Energi ut på webben, vad är syftet med det?
– Att Tidningen Energi skulle finnas på webben var en självklarhet redan när vi startade den, men vi fokuserade först på att skapa en riktigt bra redaktionell produkt. Vi hoppas såklart att många fler kommer att kunna ta del av tidningens artiklar nu när de är så lättillgängliga och enkla att sprida.

Vilka läsare vill ni nå?
– Vi har märkt hur intresset för energifrågor växer i takt med att intresset för klimatfrågor ökar. Vi hoppas att läsekretsen vidgas från alla oss i branschen till alla andra som är intresserade av hur vi med hjälp av el och fjärrvärme ställer om hela samhället. Det är i tidningen alla nyfikna får koll på vad som händer inom energiområdet.

Är det några speciella ämnesområden som kommer att vara i fokus?
– Tidningens redaktion är självständig så det är de som bestämmer vilka ämnen som kommer att vara i fokus. Men de tar gärna emot tips så kontakta dem gärna med vad du vill se i tidningen. Själv inspireras jag av artiklar om hur företag i branschen samarbetar med andra samhällsaktörer för att gemensamt hitta lösningar för klimatomställningen. No company is an island.

På vilket sätt skiljer sig denna sida från Energiföretagens övriga kanaler?
– På Tidningen Energi styrs redaktionen av nyhetsvärdet och läsarnas intresse. Vi på Energiföretagen anser att det behövs medier som fördjupar sig i energifrågorna. De spelar en så viktig roll för samhällsutvecklingen och detta format hoppas vi är lätt att ta till sig. Vi hoppas också att tidningen, både den fysiska och webben, bidrar till att skapa stolthet i branschen och ger fler anledning att skryta om allt spännande som händer. Jag uppmanar alla läsare att sprida intressanta artiklar i sina sociala kanaler så att vi kan intressera fler till denna spännande bransch. Är det någon gång man ska jobba i energibranschen så är det ju nu.

Kommer tidningen utvecklas ytterligare framöver?
– Absolut, det här var bara första steget! Följ energi.se och häng med på resan!