Det var under våren 2020 som Karolina Unger tog steget över från programdirektör på Svebio till det egna nystartade företaget Klimpo. Affärsidén var enkel: att hjälpa företag att ta klimatpositiva initiativ och att gå från ord till handling.
Nu fem år senare har företaget ett 50-tal medlemmar och är en tydlig aktör på den växande, men ännu lite omogna, marknaden för CCUS (koldioxidinfångning och användning).
Just bio-CCS (infångning och permanent lagring av biogen koldioxid) ser ut att bli en viktig del för att klara Sveriges mål om nettonollutsläpp till 2045 genom att skapa negativa utsläpp.
– Det har hänt en hel de senaste fem åren. Olika typer av absorbenter har testats och infångningsteknikerna har börjat standardiseras. Och så har Sverige fått igång ett auktionsförfarande för bio-CCS, säger Karolina Unger när vi ses på Klimpos kontor i centrala Stockholm.
Det gäller att få lokal förankring och prata med sina större kunder. Man måste skapa ett intresse lokalt. Många kunder vill vara med i den här utvecklingen.
Undersök de lokala förutsättningarna
Det blev Stockholm Exergi som vann den första auktionen i januari och kammade hem 20 miljarder kronor från Energimyndigheten. Sedan dess har Stockholm Exergi påbörjat byggprojektet för den nya bio-CCS-anläggningen i Värtahamnen.
Men även om vissa större företag kommit långt är det ett lite tuffare läge för de mindre och mellanstora kraft- och fjärrvärmeföretagen. Hur börjar man egentligen att planera för den här typen av investeringar?
– Första steget är att göra en förstudie där man går igenom och analyserar alla olika alternativ utifrån de lokala förutsättningarna. Det handlar till exempel om teknikval, rökgassammansättning, processdesign och logistik, säger Karolina Unger.
– Och så handlar det om tillstånd, det kan vara en tidskrävande process.
Det är många bitar som ska på plats, men en väg kan vara att samarbeta med andra energiföretag med liknande förutsättningar, menar Karolina Unger. Eller att titta på förstudier som redan genomförts.
Viktigt med kommunikation i tidigt skede
Ytterligare en central fråga är kommunikation:
– Det är superviktigt med kommunikation i ett tidigt skede. Det gäller att få lokal förankring och prata med sina större kunder. Man måste skapa ett intresse lokalt. Många kunder vill vara med i den här utvecklingen, säger Karolina Unger.
Det finns ju också olika val som man kan göra: att lagra koldioxiden eller att använda den i olika processer, till exempel till elektrobränsle.
– Jag är för allt. Det ena utesluter inte det andra. Det är bra att vi kan använda koldioxiden, men i slutändan behöver vi rena atmosfären och lagra den.
Många efterfrågar ett större tryck från köparna för att våga gå vidare.
En ny marknad behövs
Affärsmodellerna behöver dock finslipas. Idag är det ofta bilaterala avtal som gäller för köp av kolkrediter, men på sikt krävs det en mer strukturerad marknad, menar Karolina Unger som också lyfter fram kompletterande finansieringsmöjligheter:
– Man kan söka pengar via Industriklivet och hos EU:s innovationsfond. Det går också att få en del bidrag från Energimyndigheten.
Klimpo har gjort ett tiotal förstudier inom bio-CCUS, bland annat för ett antal energibolag. Men än så länge är det få som gått vidare – vad beror det på tror du?
– Ja, man är lite försiktig. Det kan ju bero på riskerna, både politiska och ekonomiska. Många efterfrågar ett större tryck från köparna för att våga gå vidare, säger Karolina Unger.
Lägg därtill att bränslefrågan i sig har blivit en het fråga. Priserna på biobränsle har stuckit iväg och konkurrensen om råvaran hårdnar.
– Ja, allt blir dyrare, men fjärr- och kraftvärmen kommer utvecklas och ge mervärden. Fjärrvärmen har aldrig varit viktigare än under de senaste åren, men vi behöver ett systemtänk för att kunna optimera alla resurser. Och där kommer även bio-CCS att behövas.
4 tips för att komma igång med CCUS:Börja med en förstudie
Utred de tekniska, ekonomiska och praktiska förutsättningarna för koldioxidinfångning. Ett starkt kunskapsunderlag skapar trygghet för vidare beslut och investeringar.Satsa på kommunikation och lokal förankring
Genom att engagera lokala aktörer och vara transparent med mål och processer skapas förtroende och acceptans. Se till att projektet har ambassadörer som kan driva dialogen lokalt.Samarbeta över sektorer och gränser
Etablera samarbeten över sektorer och med aktörer både regionalt och i Norden för att dra nytta av synergier. Gemensamma satsningar skapar större genomslag och stärker innovationskraften.Utveckla en strategi och planera för framtiden
Skapa en strategi för Bio-CCUS med långsiktigt fokus som inkluderar konkreta policyförslag till beslutsfattare. En tydlig strategi stärker trovärdigheten och underlättar implementeringen.
Johan Wickström