Här är skogsdirektiven som kan påverka såväl skogsaktörer som kraft- och fjärrvärmeföretag framöver: Förnybartdirektivet (RED III), Avskogningsförordningen (EUDR), Naturrestaureringslagen (NRL) och Markanvändningsförordningen (LULUCF).
Men vad innehåller dessa direktiv och vad får de för konsekvenser för energibranschen?
Förnybartdirektivet (RED III)
RED III ersätter de tidigare versionerna av RED och syftar till att minska beroendet av fossila bränslen och bidra till EU:s klimatmål. Ett övergripande mål är att minst 42,5 procent av EU:s slutliga energianvändning ska vara förnybar till 2030.
RED III skulle ha införts i svensk lag i maj 2025, men stora delar är försenade. Det är främst Energimyndigheten, Skogsstyrelsen och Naturvårdsverket som arbetar med implementeringsarbetet. Det finns nu bland annat ett förslag från Skogsstyrelsen om en ny deklarationsplikt för skogsägare, som ska visa att biomassan från skogen är hållbar.
Konsekvenser för kraft- och fjärrvärmen: En större administrativ börda då en rad tillstånd måste sökas för att visa att allt biobränsle uppfyller kriterierna inom RED III.
Naturrestaureringslagen (NRL)
NRL ställer krav på att EU:s medlemsstater ska bevara, återskapa och förbättra vissa naturtyper, bland annat skogen. Varje land måste ta fram nationella restaureringsplaner med konkreta mål och åtgärder. Dessa ska lämnas in till EU-kommissionen senast i juni 2026.
Just nu arbetar Naturvårdsverket tillsammans med Skogsstyrelsen och ytterligare några myndigheter med att ta fram förslag på restaureringsplan för Sverige, vilken ska vara klar i februari 2026. Hur den utformas kommer att avgöra hur stora konsekvenserna blir för svenskt skogsbruk och därmed tillgången på biobränsle.
Konsekvenser för kraft- och fjärrvärmen: Det finns en risk att tillgången på biomassa för användning inom kraft- och fjärrvärmen minskar.
Avskogningsförordningen (EUDR)
EUDR är ett regelverk från EU som syftar till att minska den globala avskogningen. Detta påverkar sju råvaror, bland annat trä, och det omfattar både export och import. En viktig del i förordningen är spårbarhet för att kunna se var olika råvaror kommer från. Regelverket skulle ha börjat gälla i december 2024, men är flyttat till den 28 december 2025.
Konsekvenser för kraft- och fjärrvärmen: En ny regelbörda, bland annat kring spårbarhet avseende den biomassa som används.
Markanvändningsförordningen (LULUCF)
LULUCF berör de kolutsläpp och koluttag som sker inom markanvändningssektorn, till exempel skogs- och jordbruk. Som en del av Fit for 55 har EU-kommissionen beslutat att nettoupptaget av växthusgaser inom LULUCF-sektorn ska öka i hela EU.
Eftersom Sverige är ett stort land med mycket skogsbruk har vi fått ett högt mål, vilket kan begränsa avverkningen av skog. Miljömålsberedningen bedömer att för att öka nettoupptaget av växthusgaser i skogsmark behövs ett tillfälligt minskat virkesuttag med 1–3,5 procent under perioden 2026–2030.
Konsekvenser för kraft- och fjärrvärmen: Kan innebära minskad tillgång till avverkningsrester från skogsbruk som kan användas inom energisektorn.
Läs även vad Svebios vd Anna Törner anser om direktiven och vilka utmaningar som dessa innebär.
Ann-Sofie Borglund