Det var i oktober 2023 som regeringen gav klartecken till Svenska kraftnät att börja bygga den svenska delen av Aurora Line (400 kV). Ledningen, som projekterats sedan 2018, har byggts i samarbete med finska transmissionsnätsoperatören Fingrid och går mellan Messaure i Jokkmokks kommun till Pyhänselkä utanför Uleåborg, en sträcka på totalt 38 mil – varav 18 mil i Sverige.
Detta blir den tredje växelströmsledningen mellan Sverige och Finland och den syftar till att öka marknadsintegrationen och stärka leveranssäkerheten i framför allt Finland men även i Sverige.
Mer utjämnade priser
Ledningen ger också ökade möjligheter att utnyttja reglerresurser på båda sidor om gränsen. Och den lär även leda till mer utjämnade priser i Sverige och Finland. Under det senaste året har Finland i snitt haft cirka tre gånger så högt pris som norra Sverige (SE1), som i gengäld har bland Europas lägsta elpriser.
Genom den nya ledningen kommer mängden el som kan handlas mellan länderna öka med över 40 procent. Till exempel kommer effektuttaget i Boden/Luleå öka från 345 till 745 MW.
– När våra möjligheter att importera el från Finland eller exportera till Finland ökar så får vi ett mer pålitligt system. Vi blir starkare tillsammans, säger Ida Wallentin, huvudprojektledare på Svk, i en presskommentar.

EU-finansiering
Ledningen sattes i drift under onsdagen (den 12 november), en månad innan utsatt tid.
– Jag är så stolt över att vi nu tagit ledningen i drift. Det hade inte varit möjligt utan allas engagemang, kompetens och hårda arbete. Tillsammans får vi nu ett elnät som tål mer i en tid som ställer högre krav på säkerhet, säger Ida Wallentin.
Aurora Line är ett så kallat PCI-projekt (Project of common intereset) som är viktig för att nå EU:s energimål och har därför till viss del finansierats med EU-medel.
Johan Wickström