Här finns Sveriges nöjdaste elhandelskunder”, står det innanför entrén i Boo Energis lokaler, i Nacka utanför Stockholm. Den brandgula skylten vittnar om företagets utmärkelse från SKI (Svenskt kvalitetsindex) från hösten 2024.
– Det gäller våra privatkunder. Tyvärr deltog vi inte med våra företagskunder, men vi hade nog hamnat högt där också. Vi är starka på service och engagemang, säger Sandra Markusson, energirådgivare på Boo Energi.
Hon började som elhandelssäljare med inriktning mot företag för fyra år sedan, mitt i pandemin. Men därefter – när elpriserna helt plötsligt stack iväg uppåt 2022 – ökade också intresset för ett närmare samarbete kring energifrågor.
– I början sålde jag elavtal, men sedan dess har mitt jobb utvecklats och förändrats. Nu samarbetar vi löpande med kunderna för att minska den totala energikostnaden. Vi är med och driver kundernas energiutveckling.
Sandra Markusson, och hennes tre kolleger som energirådgivare, tar hand om kunder med en elförbrukning på över 400 MWh per år, det kan vara alltifrån industrier till fastighetsbolag.

Det första hon gör på morgonen är att gå in och kolla i kundhanteringssystemet för att se vilka företag som hon ska ha dialog med i veckan och förbereda för sina möten. En vanlig dag har hon i allmänhet en eller ett par fysiska möten på plats med kunder, där hon tar med uppföljningar och stämmer av elanvändning och elpriser. Hon har en individuell plan för varje kund som följs upp regelbundet.
– Vi hjälper kunderna att optimera den totala energikostnaden, både elpris och elnät. Elmarknaden är ju så föränderlig. Just nu är det mycket frågor kring elnätskostnader, säger Sandra Markusson.
Hon loggar in på Boo Energis nya företagsportal för att visa hur gränssnittet ser ut för kunderna.
– Här ser du elanvändningen timme för timme, dygn för dygn, i företagets olika enheter. Ju starkare rött, desto större elanvändning just den timmen, säger Sandra Markusson.

Det roligaste är att göra saker tillsammans med kunden och skapa resultat – vare sig det handlar om pengar, tid eller miljö.
Hon har bland annat en hel del fastighetskunder.
– Genom det här programmet kan vi se vilka fastigheter som sticker ut när det gäller uttagsmönster. Det hjälper både oss och kunderna att prioritera rätt åtgärder.
Ett exempel är en ICA-handlare som kunde sänka sina baslaster rejält, genom att bland annat justera driften av kyla och grill i butiken.
– Han började oftast med att avfrosta kylanläggningen på morgonen, liksom att sätta igång kycklinggrillen, den timme då elen var dyrast. Efter våra samtal flyttade han på dessa processer och kunde minska sina kostnader, säger Sandra Markusson.

Att Sandra Markusson kom in på energibanan är mest av en slump. Efter mediegymnasiet jobbade hon under ett tiotal år som mediasäljare. Men under en föräldraledighet dök tjänsten från Boo Energi upp, ett företag som utöver elhandeln även har ansvar för det lokala elnätet i området.
– Det var en spännande tjänst som jag spontant sökte till.
Medan vi sitter och pratar kommer en och annan kund in genom entrén och vill ha hjälp med olika avtal eller för att hämta ut en modul.
– Det är nog ganska ovanligt på andra elhandelsbolag att kunderna går in och ut på kontoret, konstaterar Sandra Markusson.
Klockan närmar sig fyra. En vanlig arbetsdag brukar sluta kring halv fem.
– Men egentligen slutar jobbet aldrig. Ibland är jag med på nåt möte på kvällen också, till exempel ett styrelsemöte i en bostadsrättsförening.
Vad är roligast?
– Det är att göra saker tillsammans med kunden och skapa resultat – vare sig det handlar om pengar, tid eller miljö. Jag blir en del av kundens verksamhet, säger Sandra Markusson innan hon glider iväg hemåt i sin elbil.
En arbetsdag7.45: Arbetsdagen startar.8.00: Uppstart i säljteamet, uppsökning av potentiella nya kunder.10.00: Kundmöte.11.30: Lunch.12.30: Administrativt arbete. Återkoppling i kundärenden.14.00: Avstämning/förberedelser inför morgondagens möte med kundpresentation.15.00: Återkoppling, noteringar från kundmöte.15.30: Avrundar dagen med förberedelser inför morgondagen.16.30: Hemgång.
Johan Wickström