Sett ur mina ögon som vd är vi det ”goda bolaget”. En kommunalt ägd samhällsnyttig verksamhet som producerar, distribuerar och levererar fossilfri energi och digitala lösningar till våra kunder. Vi investerar för att öka robusthet och leveranssäkerhet och vi gör vad vi kan för att vara prisvärda trots kraftigt ökade omkostnader.
Vi vet hur bra det är att fjärrvärmen avlastar elnätet så att elen kan användas där den behövs bättre. Och dessutom går vårt överskott tillbaka till kommunen och dess invånare.
Men ställer jag mig i kundens skor blir bilden mer komplex. Kunden har annat fokus i sitt liv än att hålla reda på nyttan med fjärrvärme, elpriser och förstå varför energin blir dyrare. Enligt rapporten ”Två hål i plånboken” av oberoende ekonomen Claes Hemberg upplever 46 procent av kunderna elstress och 75 procent misslyckas med att minska sin elräkning trots aktiva försök.
Vi behöver arbeta med förståelse, incitament och delaktighet. Kommunikationen måste vara enkel, pedagogisk och anpassad till olika kundgrupper.
Kunden behöver känna sig förstådd
Vi har nu ett system där förnybar energi, digitalisering och smartare elnät skapar nya möjligheter, men också nya utmaningar. När elnätet blir mer dynamiskt och våra kunder går från att vara konsumenter till att vara en aktiv del i energisystemet behöver vi skapa en helhetsupplevelse där kunden känner sig sedd, förstådd och engagerad.
En högaktuell fråga är införandet av effekttariffer. Många kunder ser den som ännu en obegriplig förändring i en redan komplex värld av elräkningar, nätavgifter och elmarknadsmodeller. Att införa nya regler i en bransch som påverkar alla hushåll och företag kräver mer än tekniska lösningar och politiska beslut. Det kräver kommunikation, transparens och – framför allt – att vi ser införandet ur kundens perspektiv.
Pedagogisk kommunikation
Vi behöver arbeta med förståelse, incitament och delaktighet. Kommunikationen måste vara enkel, pedagogisk och anpassad till olika kundgrupper. Vi behöver bjuda in till kundmöten, lyssna på kundens behov och visa konkreta exempel. Men även se till att vi har verktyg på plats som underlättar för kunden att göra rätt.
Effekttariffer premierar jämnare elförbrukning. Vi behöver visa på möjligheten att sänka kostnader genom smarta lösningar. En kund som förstår hur hen kan påverka sina kostnader blir en intresserad och engagerad kund. Effekttariffen är bara ett exempel på förändring där vi behöver möta kundens förväntningar.
Mitt personliga mål är att varenda kund i Kungälv ska förstå hur hen kan påverka sin elförbrukning och sin kostnad.
Tillsammans kan vi skapa ett hållbart energisystem
Det fantastiska i vår bransch är att vi samarbetar och jobbar för samma mål: ett robust och hållbart energisamhälle. Låt oss se införandet av effekttaxan som en möjlighet att tillsammans öka förtroendet för vår bransch, då framtidens energimarknad kräver en ny relation med kunden.
Mitt personliga mål är att varenda kund i Kungälv ska förstå hur hen kan påverka sin elförbrukning och sin kostnad. Om vi lyckas som bransch kan vi tillsammans med våra kunder skapa ett energisystem som är både hållbart och ekonomiskt fördelaktigt – för alla.
Karin Almgren
Vd och koncernchef Kungälv Energi