Det var 2024 som regeringen gav i uppdrag åt Energimarknadsinspektionen (Ei) att utreda ett förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden. Bakgrunden var de senaste årens relativt stora höjningar av fjärrvärmeavgifterna och kundernas begränsade möjligheter att påverka priset.
I januari 2025 presenterade Ei en första delrapport, där ett av förslagen var att utveckla en transparensplattform som gör det möjligt för kunderna att få inblick i fjärrvärmeföretagens verksamhet och kunna jämföra fjärrvärmeföretag med varandra.
I sin slutrapport, som publicerades på onsdagen, föreslår Ei att man bör inrätta en tvistlösningsfunktion på fjärrvärmemarknaden som ska ersätta dagens system med medling i Fjärrvärmenämnden. Medlingsförfaranden ger inte tillräckligt skydd, menar Ei som föreslår att regeringen ska ge berörda myndigheter i uppdrag att utreda möjligheten att inrätta ett organ för tvistlösning utanför domstol.
Fler kunder får möjlighet att pröva sin sak
Genom en tvistlösningsfunktion menar Ei att alla fjärrvärmekunder, inklusive företagskunder, ges möjlighet att få tvister prövade i sak, en möjlighet som man menar saknas idag. Uppdraget bör även inkludera en utredning om förutsättningarna för prövning av fjärrvärmeprisets skälighet, menar Ei, vilket oftast är upphovet till tvister mellan parterna.
I väntan på att en tvistlösningsunktion är på plats vill Ei utöka Fjärrvärmenämndens uppdrag. Förslaget innebär att samtliga medlingsansökningar som uppfyller de formella kraven ska tas upp för medling och att nämnden ska lämna skriftliga rekommendationer som ska publiceras på nämndens webbplats när medlingen avslutats.
Ei vill även höja kraven på vilken information fjärrvärmeföretagen ska lämna vid avtalsändringar. Syftet är att ge kunderna bättre möjlighet att bedöma skäligheten. Dessutom föreslår Ei utökade krav på publicering av kundrättigheter och ökad transparens om prisinformation till kunder och allmänheten.
Ris och ros från Energiföretagen
På Energiföretagen anser man att flera av förslagen är positiva och ligger linje med branschens syn på transparens och information till kunderna
.
– Det är rimligt att kunder får tillräcklig information om skälen till prisändringar, inte minst för att bygga förtroende och förståelse mellan fjärrvärmebolagen och deras kunder. Samtidigt är det viktigt att påpeka att värmemarknaden redan idag är transparent och att fjärrvärmeföretagen redovisar sin ekonomi till Ei, säger Daniel Lundqvist, ansvarig för värmemarknadsfrågor på Energiföretagen.
Daniel Lundqvist är dock kritisk mot förslaget att Fjärrvärmenämnden ska bevilja alla ansökningar om medling.
– Det öppnar ett mycket tydligt incitament för att kunder ska använda medlingsfunktionen för att skjuta på prisändringar, något som även Energimyndigheten påpekade i sin utvärdering av nämnden. Detta skulle skapa stora orättvisor mellan kunder och i praktiken höja priset för det stora flertalet, säger Daniel Lundqvist.
Läs utredningen.
Johan Wickström