
Fredrik Karlsson, sälj- och marknadsansvarig, Ystad Energi
Hur har omläggningen till kvartspriser påverkat era egna processer och inköp?
– När det gäller inköpen så hanterar den som har vårt balansansvar den biten. Däremot har vi fått skapa nya produkter för att kunna hantera kvartsprissättningen, vilket har medfört en del extra arbete rent systemtekniskt.
– Med kvartpriser ökar självklart också datamängden, vilket belastar systemen. Detta har dock varit hanterbart. Vi har även behövt omarbeta och uppdatera våra särskilda avtalsvillkor.
Hur har omställningen tagits emot av kunderna – blir det fler eller färre som vill ha riktigt rörligt pris?
– Vi försökte informera våra kunder som berördes av denna övergång på ett så tydligt sätt som möjligt genom ett särskilt meddelande och ytterligare förklaring på vår hemsida. Detta togs emot på ett positivt sätt och det har inte varit några större frågetecken. Vi hade en handfull kunder som valde att gå över till vanligt rörligt avtal. Men andelen som vill ha ett dynamiskt elpris ligger fortsatt kvar på samma nivå.
– Vi har inte fått några indikationer på att kunderna ska ha märkt av några större förändringar när det gäller prisbilden. Jag tror att de som är väldigt medvetna och aktiva i sin energiförbrukning faktiskt kan dra fördel av att priserna förändras varje kvart.
Vad tror ni om framtiden – kommer de flesta kunder gå över till kvartspriser eller är de konservativa?
– Det är svårt att svara på. Vi har fortfarande en ganska liten andel av våra kunder som har valt att ha dynamiskt elpris – traditionellt rörligt elpris är det absolut vanligaste. Så länge rörligt elpris fortfarande erbjuds tror jag att det också kommer vara det vanligaste framöver.
– Skulle det ske andra marknadsmässiga förändringar, till exempel extremt höga elpriser, kan det absolut öppna upp för att en större andel konsumenter väljer ett kvartsprisavtal.

Lovisa Lennings, elmarknadsanalytiker, Tranås Energi
Hur har omläggningen till kvartspriser påverkat era egna processer och inköp?
– Inte mer än att allt har ställts om från timme till kvart för avräkning, både från balansansvarig samt debitering ut till kund. Vi var också snabba på att få över våra kunder från timprisavtal till kvartprisavtal för att inte ta profilrisk.
– Det komplexa har väl varit att det ska inhämtas fyra gånger fler värden per timme i kundernas mätarställningar varje månad, vilket gör att om ett enda värde saknas så fastnar kunden i debiteringen om denna har ett kvartprisavtal.
Hur har omställningen tagits emot av kunderna – blir det fler eller färre som vill ha riktigt rörligt pris?
– Det har inte inneburit större förändringar eller reaktioner av kunderna än när de tidigare haft timprisavtal. Dock märker vi av en ökning i att vilja prissäkra elen när det gäller privatkunder – eftersom spotpriserna når upp till högra nivåer stundtals. Några privatkunder har nämnt att de inte tycker det är lönt att testa kvartpris, eftersom det blir svårare att planera sin användning på kvartsnivå under dygnet och inte längre under en hel timme.
– För företag har vi haft en del dialog kring hur de kan påverka sin profilkostnad – genom att styra sin användning av el till dygnets billiga kvartar – och hjälpt kunden att utläsa sina effekttoppar under dygnet.
Vad tror ni om framtiden – kommer de flesta kunder gå över till kvartspriser eller är de konservativa?
– Det beror på hur insatt kunden är, hur mycket el kunden förbrukar och om de ser att det faktiskt lönar sig att förändra sitt förbrukningsmönster. Reaktionen från våra privatkunder om att det blir svårare att styra sin förbrukning på kvartsnivå kommer nog att hålla i sig tror jag. Det beror ju också på om priserna inom kvartarna förblir volatila eller hur utvecklingen där kommer att bli.
Maria Nyström, affärsenhetschef privatmarknad,
Stefan Forsgren, affärsområdeschef kraftsystem, Skellefteå Kraft
Hur har omläggningen till kvartspriser påverkat era egna processer och inköp?
– Det har inte påverkat på annat sätt än att volymerna är mer finfördelade. Men att hantera 96 kvartar är betydligt mer komplext än att hantera 24 timmar. För att kunna hantera kvartar har vi moderniserat våra system och automatiserat handeln i högre grad. Vi ser också att kostnaden för obalanser har ökat sedan införandet av obalanspriser per kvart.
Hur har omställningen tagits emot av kunderna – blir det fler eller färre som vill ha riktigt rörligt pris?
– Vi ser ännu så länge ingen stor förändring i kundernas beteende, val av elavtal eller för den del förändringar i prisbilden vid införandet av kvartspris. I våra dialoger med kund kan vi än så länge inte uppfatta att införandet av kvartspris har stor påverkan i deras val av elavtal.
Vad tror ni om framtiden – kommer de flesta kunder gå över till kvartspriser eller är de konservativa?
– Vi tror att kunderna i framtiden mer och mer kommer att vilja kunna påverka sin kostnad för el och därmed kommer att bli mer aktiva i sina val av elavtal. Detta borde innebära att kvartsprisavtalen blir mer och mer intressanta för kunderna eftersom det är ett sätt att själv kunna påverka sin elkostnad.

Patrik Södersten, elprisexpert, Fortum
Hur har omläggningen till kvartspriser påverkat era egna processer och inköp?
– Vi är ju ett nordiskt bolag så vi har genomfört det här i ett nordiskt projekt över alla tre länder samtidigt på Fortum. Det handlar om allting från krafthandel och kundkommunikation till fakturering. Så att det har påverkat våra processer väldigt mycket, framför allt större krav på system och it.
– Vi har behövt uppgradera våra system i alla tre länder för att hantera mer mätvärden. Fler mätpunkter ställer ju krav på datahantering generellt. Det blir också en mer komplex avräkning eftersom vi har fyra tal istället för ett tal att räkna på hela tiden. Men det är samtidigt en mer exakt balanshållning och bättre integration mot förnybar energi som vi vill få ut.
Hur har omställningen tagits emot av kunderna – blir det fler eller färre som vill ha riktigt rörligt pris?
– De kunder som hade timpris innan har fortsatt med kvartalspris. Tio procent av kundmassan är jätteintresserade av kvartspriser och vill kunna styra. Det är troligtvis samma kunder som har investerat i en elbil, i solpaneler eller lösningar i hemmet för att styra utrustningen. Medan de kunder som har månadspris, vilket är den absoluta största kundgruppen, egentligen inte behöver bry sig alls.
– Vi har informerat alla kunder men alla förstår säkert inte vad det är som har blivit implementerat, och de behöver inte förstå det heller. Man är säkert mer intresserad av att veta hur priserna kommer att se ut generellt i vinter.
– Elpriset har inte blivit dyrare i genomsnitt, men skillnaderna mellan dygnets timmar och kvartal har blivit mer synliga och ibland större. För hushåll och företag innebär det både risk för korta pristoppar och men också möjlighet till besparingar om man kan styra sin förbrukning.
Vad tror ni om framtiden – kommer de flesta kunder gå över till kvartspriser eller är de konservativa?
– När det finns enkla tekniska lösningar som gör jobbet och som du som kund slipper tänka på, och som dessutom sänker kostnaden, då är kvartspriser riktigt bra och välkommen för fler kunder.
– Framöver kommer säkert fler aktörer att erbjuda de passiva kunderna jätteintressanta lösningar och då kommer det bli mer aktuellt med kvartspriser för fler kunder. Men just nu så ser vi inte någon större förändring.
Jan Hallman
