Senast den 1 januari 2027 måste alla elnätsföretag ha infört en effektavgift för sina kunder. Syftet är framför allt att det ska leda till ett förändrat beteende hos kunderna, vilket i sin tur ska dämpa effekttopparna. Därigenom kan man använda elnätet mer effektivt.
Nu vill Göteborg Energi att deras lägenhetskunder ska undantas från denna avgift och de har därför skickat en förfrågan om dispens till Energimarknadsinspektionen. Totalt omfattar det 185 000 lägenhetskunder, vilket är den största kundgruppen i Göteborg Energis elnät.
– Hela föreskriften bygger på effektivt nätutnyttjande och att försöka prisignalera via den här effektavgiften när det är trångt i nätet. Men när vi tittar på den här kundgruppens möjlighet att bidra till ett mer effektivt nätutnyttjande så ser vi att de kan stå för ungefär 7 procent, säger Jennie Sjöstedt, avdelningschef för kund och affär inom elnät på Göteborg Energi.
När vi väger samman hur mycket påverkan de har – och hur kan bidra i elsystemet – mot hur många de är som behöver förstå så tror vi inte att det är värt kostnaden gentemot den nytta det kan ge.
Inte värt kostnaden
Detta är beräknat utifrån hur mycket dessa kunder använder under de hundra mest belastade timmarna.
– När vi väger samman hur mycket påverkan de har – och hur kan bidra i elsystemet – mot hur många de är som behöver förstå och har incitament att agera så tror vi inte att det är värt kostnaden gentemot den nytta det kan ge, förklarar Jennie Sjöstedt.

Hon pekar på att historiskt har Göteborg Energi Elnät, liksom många andra elnätsbolag, skickat information om förändringar i prismodellen i samband med fakturan.
– Då har vi gjort vad vi är skyldiga att göra, men i det här fallet kommer inte det ge något förändrat beteende, säger Jennie Sjöstedt och fortsätter:
– Ska vi få lägenhetskunderna att agera så krävs det återkommande information i olika forum och plattformar. Vi har uppskattat att en enklare kampanj skulle kosta 3–5 miljoner kronor, medan om vi ska få en beteendeförändring över tid handlar det om upp mot 10 miljoner per år under några års tid.
Kräver mer personal inom kundservice
Det skulle dessutom innebära att mer personal på Göteborg Energi skulle behöva jobba med dessa frågor, bland annat inom kundservice och kommunikation.
Detta samtidigt som lägenhetskunderna kan göra väldigt lite för att påverka sitt effektuttag på el. Ett starkt bidragande skäl till detta är att de flesta lägenhetskunderna i Göteborg har fjärrvärme som uppvärmning. Den el som används handlar därmed främst om belysning, till spis och ugn samt tvättmaskin och torktumlare.
Lägenhetskunderna skulle genom att minska sitt effektuttag under de fem månader som Göteborg Energis elnät har höglast kunna spara cirka 100 kronor.
– De skulle behöva flytta en stor del av sin elanvändning till efter klockan 20 på kvällen. Det skulle innebära ett ganska stort ingrepp i vardagsbekvämligheten för att spara 100 kronor om året och där tror vi inte att incitamenten är tillräckligt starka, säger Jennie Sjöstedt.
Ei prioriterar frågan
Det var i oktober som skickade Göteborg Energi in sin ansökan till Energimarknadsinspektionen. Enligt Jennie Sjöstedt har detta rönt intresse bland elnätsföretagen i Sverige och det är flera som vill göra samma undantag som Göteborg Energi har sökt dispens om.
Energimarknadsinspektionen utreder just nu frågan. De meddelar i ett mejl till Tidningen Energi att de i nuläget inte säga så mycket om den pågående utredningen, men att de prioriterar frågan och har som ambition att komma till beslut tidigt nästa år.
Göteborg Energis effektavgifter
Göteborg Energi har sedan i mars 2025 en valbar tidsindelad effektavgift som ett första steg på vägen mot tidsindelade effektavgifter. Företagets plan är att införa systemet obligatoriskt från den 1 september 2026, men bibehålla en valbarhet för kunderna – en enklare modell som blir obligatorisk och en mer spetsig modell som den aktiva kunden kan välja om hen önskar.
Knappt 3 000 kunder har hittills valt denna typ av nätavgift av företagets cirka 74 000 kunder.
Ann-Sofie Borglund