Att använda biogen koldioxid kan ge nya intäktsströmmar för kraftvärmebolag. Men det är lättare sagt än gjort. Växjö Energi har under flera år undersökt möjligheterna för att fånga in och använda koldioxiden från Sandviksverket.
Man har redan testat koldioxidavskiljning i ett pilotprojekt och under sommarhalvåret 2024 ska företaget stå värd för en ytterligare pilot, för att testa en annan teknik för koldioxidavskiljning och denna gång även att omvandla koldioxidgasen till vätska. Växjö Energi har studerat både förutsättningarna för CCS och CCU och dessutom undersökt möjligheterna att tillverka flygbränsle med Fischer Tropsch-tekniken.
Bolaget har även haft ledarskapet för klusternätverket Carbon Network South Sweden, CNetSS, första två samarbetsfaser. Klustret undersöker förutsättningarna för att bygga upp en koldioxidinfrastruktur i södra Sverige.
Lokalt finns dock varken överskott på el, som är en förutsättning för produktion av vätgas och därmed också elektrobränslen, eller någon industri som har användning av de cirka 200 000 ton biogen koldioxid som Sandviksverket släpper ut per år.
– Tekniskt spelar det inte så stor roll för oss om vi väljer CCU eller CCS. Det handlar om vad potentiella kunder vill ha koldioxidmolekylen till: om de är intresserade av att betala för minusutsläpp eller om de vill använda koldioxiden i sin tillverkning. Finns det aktörer som vill köpa koldioxid är vi intresserade av en dialog, säger Julia Ahlrot, chef för strategi och omvärldsrelationer på Växjö Energi.
– Vår region saknar överskott på el och det blir därmed dyrt att tillverka vätgas för att till exempel göra elektrobränslen. Det innebär att oavsett användningsområde måste någon ta kostnaden för att fånga in och komprimera koldioxiden och transportera den på järnväg till en köpare, eller hamn för vidare transport och permanent förvaring i berggrunden.
Vintertid rör det sig om ett fullt tågset, med uppemot 30 vagnar varje dag, något som Julia Ahlrot ser som genomförbart. Men i ett större europeiskt sammanhang, med de volymer koldioxid som EU planerar för att transportera, är det enda rimliga alternativet pipelines, menar hon.
Det måste till styrmedel både för CCU och CCS, och för det krävs att politiker vågar fatta beslut.
När det gäller att tillverka flygbränsle med Fischer-Tropsch-teknik är det projektet pausat eftersom de ekonomiska förutsättningarna för att gå vidare ännu inte finns. Fossilt flygbränsle är helt enkelt för billigt.
Att tillverka flygbränsle genom den metod som Växjö Energi undersökte skulle inte ge avsättning för den lokala koldioxiden. Eftersom projektet förutsatte förgasning av ytterligare biomassa skulle ytterligare koldioxid bildas jämfört med idag. Växjö Energi måste alltså på något sätt ta hand om koldioxiden ändå.
– Det saknas en marknad för biogen koldioxid. Det måste till styrmedel både för CCU och CCS, och för det krävs att politiker vågar fatta beslut så att vi slutar vara beroende av fossila bränslen och hejdar klimatkrisen, säger Julia Ahlrot.
Carl Johan Liljegren