Från och med den 1 januari 2027 är det obligatoriskt för alla elnätsföretag att ha tidsdifferentierade effekttariffer, i syfte att kapa effekttoppar. Allt fler elnätsföretag har redan börjat införa effekttariffer i sina nät, men dessa kan dock se olika ut.
För en elbilsanvändare kan det därför vara svårt att veta när det är billigast och bäst att ladda sitt fordon med tanke på att det allt oftare är två parametrar att ta hänsyn till: elpris och effekttaxa. Hittills har det inte funnits några verktyg för att få en bra överblick över den totala kostnaden. Och det gäller ju även när man använder andra elkrävande apparater, som till exempel värmepumpar.
Öppen lösning för tjänsteleverantörer
Men nu har Rise utvecklat en öppen API-lösning som gör det möjligt för tjänsteleverantörer att få tillgång till elnätstariffer på ett maskinläsbart sätt.
– Komplicerade elnätstariffer är en utmaning för elkunderna. För en vanlig privatkund kan en timmes laddning vid fel tidpunkt driva upp kostnaderna rejält, säger Niklas Thidevall, projektledare på Rise.
För aktörer som jobbar med smarta appar och system för styrning åt sina elkunder är det en utmaning att bevaka hundratals hemsidor med elnätstariffer. Men det kan den nya API:n råda bot på är tanken.
– Här ska varje nätbolag kunna dela sina tariffer är tanken och då kan till exempel ett elhandelsföretag och andra tjänsteleverantörer erbjuda smart styrning på ett mer heltäckande sätt, säger Niklas Thidevall.
Rise har utvecklat systemet tillsammans med Volvo AB, Volvo Cars samt sju elnätsföretag. Ett av dessa är Göteborg Energi Nät, som haft effekttariffer i sitt nät sedan 2021 för villakunder och företag. Det är snittet av månadens tre högsta timmedeleffekter som avgör effektkostnaden i Göteborg.
– Effekttaxan har gjort det mer komplicerat för våra kunder så därför har vi länge funderat på hur vi kan förenkla för dem. Och det var i denna veva som Rise kontaktade oss om detta projekt, med syfte att hitta en gemensam lösning på problemet, säger Jennie Sjöstedt, chef för Kund och affär på Göteborg Energi Nät.
– Elkunderna behöver bli mer medvetna om sin elanvändning och förstå hur den påverkar elnätsavgiften. Här är digitala hjälpmedel och visualisering ett viktigt stöd. En del av våra kunder har skapat egna system för detta, men det här är ju en tjänst som alla behöver.
Det är många frågor som kvarstår men vi kommer att erbjuda API:t för elnätskunderna i Göteborg redan under nästa år.
Tagit efter Norge
I projektet har man sneglat mycket på Norge som ligger före oss när det gäller smarta digitala lösningar.
– Vi har haft kontakt med Elvia, som är Norges största regionala elnätsbolag. De har varit superbra och generösa. Vi är ju inga konkurrenter så då kan man bjuda på kunskap och erfarenheter.
I slutet av november släpptes den första delen av lösningen så att styrtjänster mot slutkund kan börja utvecklas. Men projektet ska förlängas för att utveckla ett API-format som fungerar för majoriteten av elnätsbolag i Sverige och förhoppningsvis även i Norden och Europa.
Flera tänkta API-konsumenter som värmepumpsoperatörer och laddboxtillverkare som är verksamma i flera länder har redan lyft frågan om en europeisk standard.
– Det är många frågor som kvarstår men vi kommer att erbjuda API:t för elnätskunderna i Göteborg samt bolag som vill hjälpa dem att energi- och effektstyra redan under nästa år. Det kommer ske i samband med att vi inför en valbar tidsdifferentierad elnätsavgift för våra villa- och företagskunder, säger Jennie Sjöstedt.
– Ett timpris för elnät som vi funderar på kan inte kommuniceras med annat än ett API. Jag tycker att det här är ett fint exempel på när vi i branschen tar fram något gemensamt och gör det enklare för kunderna.
Tillgängligt för alla
På Rise hoppas man att alla elnätsbolag börjar använda lösningen på sikt, vilken är kostnadsfri.
– Tanken med systemet är att det ska vara tillgängligt för alla, och vi hoppas att alla elnätsbolag ska publicera sina uppgifter här på sikt i maskinläsbart format, säger Niklas Thidevall.
– Vårt mål är att möjliggöra för elbilsägare att ladda sina fordon vid bästa möjliga tidpunkt – inte bara utifrån priser utan även med hänsyn till elnätets kapacitet och avgifter. Det möjliggör ju en mer balanserad elnätsanvändning.
Johan Wickström