Två elbilar från Polestar ska utrustas med ombordladdare för dubbelriktad växelströmsladdning. Det ger bilarna nya funktioner som energilager för elnät genom V2G (vehicle to grid) eller till fastigheter med V2H (vehicle to home). Polestar ingår i forskningsprojektet V2X-MAS (Vehicle to everything (X) – Mobility with Added Services) tillsammans med projektledaren Chalmers, Göteborg Energi, systemutvecklaren Ferroamp samt laddstations- och hårdvarutillverkaren CTEK.
Tillsammans representerar de V2X-teknologins hela industriella bredd inom elsektorn – från algoritmer, systemintegration och datakommunikation till mjuk- och hårdvara i fordon, laddstationer och elsystem.
Intentionen är att undersöka hur V2G kan backa upp elnätet.
– Intentionen är att undersöka hur V2G kan backa upp elnätet, men också hur elkundens hus kan bli mer självförsörjande med V2H, säger projektledare David Steen, seniorforskare inom elektroteknik på Chalmers tekniska högskola.
Tekniken kommer att baseras på den kommande industristandarden ISO15118-20, vilket möjliggör att projektets lösningar kan skalas upp och användas i olika tillämpningar och affärsmodeller.
Göteborg Energi har uppgiften att se närmare på affärsmöjligheter och marknadssegment med fokus på elnäts- och energiföretag. Elnätens V2G-affärer kommer emellertid att dröja några år ytterligare tills behoven ökar, tror Henrik Forsgren, utvecklingsstrateg inom Energihandel & Mobilitet på Göteborg Energi.
– Det kan ta några år innan V2G är etablerat, men det är på väg, vilket syns på olika ställen på kontinenten, där man ligger före Sverige i utvecklingen. V2G har sannolikt en potential när andelen elbilar som kan hantera tekniken har ökat, säger Henrik Forsgren.
Än så länge finns teknologin endast på teststadiet i Sverige så förutsättningarna för reella affärer är ännu inte på plats, enligt Forsgren. Främst är V2X-MAS därför ett kunskapsprojekt.
Målet är att elbilsägaren, vår elkund, upplever att det finns fördelar med att ställa sitt bilbatteri till förfogande.”
– Målet måste vara att elbilsägaren, vår elkund, upplever att det finns fördelar med att ställa sitt bilbatteri till förfogande. Som konsument vill man se någon form av ersättning för att delta, säger Henrik Forsgren.
– En växande mängd elbilar kommer till stora delar av dygnet att vara anslutna till elnätet och V2G gör elbilen till en resurs, inte enbart en belastning, men det finns fortfarande många utmaningar att ta itu med.
Betalningsviljan kan komma att höjas efterhand som behovet för V2G och V2H ökar och nyttan bekräftas, tror Henrik Forsgren. För att nå dit gäller samverkan mellan aktörer och branscher.
I V2X-MAS-projektet kommer två alternativ testas: dels när V2X-funktionerna integreras i bilens ombordladdare och dels när V2X-funktionerna sitter i en extern laddstation.
Chalmers kommer att utveckla styralgoritmer och undersöka systempåverkan i ett bredare perspektiv och kommer att publicera resultaten i öppna vetenskapliga artiklar. Hur mycket av forskningsresultaten som implementeras i slutprodukten är svårt att svara på idag, menar David Steen.
V2X-MAS stöds av Energimyndigheten och demofasen inleds 2023. Nu ska man först bygga upp scenarion och ta fram simuleringsmodeller.
– Vårt mål är att visa på fördelar och nyttor med V2X och vilken roll de kan spela i framtidens energisystem, säger David Steen
Det kommer också att öppna för framtida affärer, menar Henrik Forsgren, då V2G-baserade tjänster kommer att bli allt viktigare för elsystemet.
– Ser man i vilken riktning elektrifieringen och fordonsutvecklingen går så är det bara en tidsfråga innan vi också ser affärsnyttorna i detta. V2G kommer att ha en roll för att stabilisera framtidens flexibla elsystem, säger Henrik Forsgren.
Morten Valestrand