Vi använder cookies på vår webbplats. När du använder vår webb accepterar du att information om ditt besök lagras i din webbläsare.

Hallå där! Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

"Färdplan el visar att elbranschen är beredd"

Färdplan el En bra färdplan som fokuserar på de viktiga frågorna. Det säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, om elbranschens färdplan.

Svante Axelsson. Foto: Fredrik Hjerling

I januari fick du ta emot Färdplan el – den fjortonde i ­ordningen. Vad tycker du om elbranschens färdplan?

– Jag tycker att den är bra, den fokuserar på de viktiga frågorna. Den lyfter upp nätkapacitet, effekttoppar och behovet av breda överenskommelser. Den visar att elbranschen är beredd och den synkar väldigt väl med övriga färdplaner, som ju till stor del bygger på elektrifiering. Elbranschen är lite av hjärtat i omställningen.

Hur går arbetet med övriga färdplaner?

– Nu har 14 färdplaner kommit in, det blir 7 till i vår. Det är hoppfullt att branscherna kan visa hur de kan bli ­klimatneutrala. Det gör de inte med rynkade pannor, utan de inser att det är nödvändigt för deras konkurrenskraft i framtiden. Och det är viktigt att betona att detta är en utvecklingsresa och en affärsidé för hela Sverige: vi ska bli världens första fossilfria land.

I höstas släppte ni 27 skarpa förslag till regeringen utifrån de färdplaner som kommit in – har ni fått gehör för dem?

– Flera tidigare förslag har redan genomförts, till ­exempel CCS-utredningen, elektrifieringskommissionen och att Klimatlivet förstärks. Regeringen har tagit emot våra förslag med gott humör – nu hoppas jag att det blir leverans på övriga bitar också.

Vad blir nästa steg för Fossilfritt Sverige när alla rapporter är inne?

– Vi har mandat fram till december. Under året kommer vi att förtydliga vissa delar, till exempel kring bioekonomi. Hur ska vi använda biobränsle på det mest effektiva sättet – till flyget eller till värme? Vi ska kombinera ett underifrånperspektiv med ett mer tekniskt och akademiskt spår. Sedan gäller det så klart att fortsätta aktivera planerna – och mycket ligger nu på branscherna själva. De har ändå lovat en hel del.

 

Johan Wickström